tisdag 29 juli 2008

Kycklingfilé med vitlöksgrädde


Especially for you, Vera, eftersom det här är en GI-rätt som även funkar i "rivstart"-fasen.



Till 4 portioner behöver du:

4 kycklingfiléer
2 dl sojagrädde
(jag använder iofs Milda MatExtra)
2 vitlöksklyftor
1,5 krm cayennepeppar
1 tsk salt
1-2 msk olja
2 paprikor

Till det hela serveras en stor grönsallad (och om man vill, lite ris, bulgur eller dinkel)

...

Värm ugnen till 175 grader. Lägg kycklingfiléerna i en smord, ungssäker form. Pensla med oljan. Sätt in i ugnen 20-25 minuter.

Blanda samman grädde, vitlök och kryddor. Mixa eventuellt till en slät smet i matberedare el. mixer.

Ta ut kycklingfiléerna ur ugnen och skär dem i 2 cm tjocka skivor. Lägg tillbaks dem i formen och häll över vitlöksgärdden.
Ansa och hacka paprikan - "strö" paprikahacket ovanpå vitlöksgrädden.

Ställ tillbaks alltihop in i ugnen i ytterligare 10-15 min. Sedan: njuuuut! :)

2 kommentarer:

Vera sa...

Toppen, jag ska testa detta..... Återkommer med mer recept.

tack & kram Vera

Anonym sa...

Nam, nam det där låter riktigt gott! Trevligt med en matblogg! Tyvärr är jag allt för lat för att hitta på egna recept men jag läser gärna ^^ Kramen!